- Volgens Stefan Schulte, het hoofd van de luchthaven Frankfurt am Main, is de vakantiechaos te wijten aan de zwarte koffers van reizigers.
- Hij adviseert vakantiegangers daarom om beter te herkennen koffers te gebruiken.
- De hele luchtvaartsector kampt met problemen die reizen en vluchten bemoeilijken.
- Lees ook: Op vakantie? Dit dekt je reisverzekering bij problemen met corona – flinke verschillen bij annulering
De CEO van Fraport AG, de werkmaatschappij van luchthaven Frankfurt am Main, wijt de chaos op luchthavens aan zwarte reiskoffers. Stefan Schulte adviseert reizigers zoveel mogelijk hun bagage als carry-on in te pakken en kleurrijke koffers te gebruiken, schrijft The Guardian op basis van Duitse media.
Zwarte reiskoffers zijn zo alomvertegenwoordigd dat ze “moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn”, legt Schulte uit. “Veel mensen reizen met dezelfde gekleurde bagage op wieltjes, waardoor het moeilijk is om ze te herkennen bij de bagageband”, voegt de woordvoerder van het Duitse vliegveld toe.
Ook Frankfurt gaat gebukt onder reischaos
Door de coronapandemie ontsloeg Frankfurt am Main vierduizend medewerkers. Het vliegveld worstelt deze zomer daarom met de sterke toename van vakantiegangers, nu de coronamaatregelen zijn versoepeld.
Volgens persbureau Reuters heeft de luchthaven geprobeerd het personeel weer op peil te krijgen, maar is het er in geslaagd slechts duizend nieuwe werknemers aan te trekken.
Door het tekort aan personeel zullen de vertragingen, het zoek raken van bagage en andere problemen op Frankfurt am Main zeker nog twee tot drie maanden aanhouden, denkt Schulte.
Volgens het Duitse tijdschrift Bild raakten vorige week tweeduizend koffers van reizigers gestrand op het vliegveld door vertragingen en aansluitingsproblemen.
Zomer vol chaos op vliegvelden
De hele luchtvaartsector heeft te maken met een rommelige zomer vol vertragingen, verloren bagage en chaos doordat de reisdruk vrij onverwacht die van voor het uitbreken van de coronapandemie evenaart. Deze problemen worden verergerd door tekorten aan personeel en slecht weer. Al wijzen de verschillende partijen in en rond de industrie vooral naar elkaar.
Afgelopen weekend bekritiseerde de CEO van grondafhandelaar Swissport, Warwick Brady, overheden voor hun "politieke beleid" die de afgelopen twee jaar zou hebben geleid tot massale ontslagen. Tegenover de Zwitserse krant Luzerner Zeitung legt Brady uit dat "door de gigantische bezuinigingen die destijds nodig waren, we nu overal kampen met tekorten aan personeel".
Vliegtuigmaatschappijen zijn ook verantwoordelijk voor de huidige chaos op vliegvelden, vindt de bestuursvoorzitter van London Heathrow Airport. Lord Paul Deighton reageert met deze aantijging op de kritiek van onder andere Emirates en Qatar Airways. Deze maatschappijen zeggen hinder te ondervinden van het recent beperkte maximumaantal vliegreizigers dat per dag gebruik mag maken van de Londense vlieghaven.
Bij de start van de coronapandemie schrapten vliegtuigmaatschappijen massaal grondhandelaars vanwege het stilvallen van het internationale reisverkeer. Meer dan de helft van deze arbeidskrachten stroomden in Europa uit de sector, schrijft Deighton in The Telegraph. Deze werknemers waren onder andere verantwoordelijk voor het inchecken van reizigers en het in- en uitladen van bagage.
Grondafhandelingsbedrijven als Swissport proberen momenteel de openstaande vacatures te vullen, "maar hun klanten, de luchtvaartmaatschappijen, willen geen marktconforme salarissen betalen", schrijft Deighton, "en dus blijven deze vacatures openstaan". Dit zal het gebruik van kleurrijke koffers niet oplossen.
Voor het eerst sector-cao op Nederlandse luchthavens
In Nederland is vorige week een bodem gelegd voor de arbeidsvoorwaarden van afhandelaars van bagage en passagiers. Vrijdag meldde vakbond FNV dat deze medewerkers op Nederlandse luchthavens voor het eerst een sector-cao krijgen.
Voorheen hanteerden de afhandelbedrijven hun eigen arbeidsvoorwaardenregelingen. Volgens FNV is door de nieuwe cao concurrentie op arbeidsvoorwaarden niet meer mogelijk en stijgen de lonen de aankomende drie jaar flink.
Het uurloon van de afhandelaars stijgt met 3 procent per jaar en het startsalaris komt uit op 14 euro per uur. De salarissen waarnaar medewerkers kunnen doorgroeien, stijgen mee. Voor sommige afhandelaars komt dat volgens FNV neer op wel 20 procent inkomensgroei in de komende drie jaar. Ook verdwijnen de jeugdloonschalen en worden de onregelmatigheidstoeslagen aangepast.
Onder de cao vallen zo’n 3000 mensen die werken bij afhandelbedrijven Aviapartner, Axxicom Airport Caddy, dnata, Menzies Aviation, Swissport en Viggo. Afhandelaars bij KLM hebben een aparte cao.
"Omdat de moordende prijsconcurrentie tussen afhandelingsbedrijven op Schiphol ten koste ging van de arbeidsvoorwaarden van onze medewerkers, moest er iets gebeuren", stelt Michel van de Stolpe, voorzitter van de Werkgeversvereniging Passagiers- en Bagageafhandeling Luchtvaart (WPBL). "Samen met FNV Luchtvaart is het initiatief genomen om te komen tot een fatsoenlijke, algemeen verbindende cao. Met deze cao is er een bodem gelegd en kunnen we de race-naar-de-bodem achter ons laten. We zijn ervan overtuigd dat onze bedrijfstak hierdoor nog aantrekkelijker wordt voor bestaande en toekomstige medewerkers."